Jarenlang is er gepleit over dat we minder vet moeten eten, omdat te veel vet overgewicht veroorzaakt. Echter we hebben wel vetten nodig.

Over vet en vetarm eten zijn nogal wat misverstanden ontstaan. Ik zet ze hieronder voor je op een rijtje. Wat is nu waar en wat niet?

 

 

1. Margarine bevat minder vet dan roomboter.

Deze uitspraak klopt niet, beide bevatten ongeveer 80% vet.

2. Dieetmargarine bevat minder vet dan gewone margarine.

Ook dit is onjuist. Dieetmargarine bevat evenveel vet als gewone margarine, maar bevat betere vetten. De fabrikant heeft er goede onverzadigde vetten in verwerkt.

3. In halvarine kun je bakken.

Onjuist, halvarine bevat zoveel vocht, het vet tijdens het bakken zal gaan spatten. Ik zou het niet proberen dus. Heb je het wel geprobeerd? Ik zie graag een foto van het resultaat 😀 😀

4. Het bereiden van vetarme producten is moeilijker dan het bereiden van vette producten.

Dit is ten dele waar, het kost soms wat meer aandacht om iets vetarms te bereiden; zo brandt magere melk veel sneller aan dan volle melk. Verder is er weinig verschil in hoeveelheid tijd en werk.

5. Onverzadigd vet bevat minder calorieën dan verzadigd vet.

Beide bevatten evenveel calorieën. Onverzadigd vet is wel beter voor het lichaam.

6. Magere voeding is duurder dan gewone of vette voeding.

Onjuist. Mager vlees is weliswaar duurder dan gemiddeld vet of vet vlees, maar daar staat tegenover dat magere of halfvolle melkproducten goedkoper zijn dan de vette variant.

7. Magere voeding is smakelozer dan vette voeding.

Over smaak valt niet te twisten. Wat de een lekker vindt, vindt de ander juist onsmakelijk. Ook de vetarme bereidingsmethoden kunnen zeer smakelijke producten opleveren. Soms is het wel een kwestie van wennen.

8. Hoe magerder de voeding, hoe beter het is.

Dit is onjuist. Wanneer de voeding te vetarm is, bestaat er een risico van een tekort aan de in vet oplosbare vitamines A, D, E en K en de essentiële vetzuren. Dit zie ik vaak terug in de praktijk doordat ze juist steeds minder vet zijn gaan eten. We kunnen dus echt niet zonder vet.

Beperking van de hoeveelheid verzadigd vet is wel belangrijk. Dit doet de kans op hart- en vaatziekten afnemen. We kunnen de hoeveelheid verzadigd vet beperken door meer plantaardige voeding te eten, magere dierlijke producten te kiezen en vetarme bereidingsmethoden te gebruiken.

Heb jij nog een andere vraag over vetten? Ik hoor het graag en ik zal deze voor je beantwoorden.

Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste, gewichtsconsulente en medisch pedicure.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidprofessional-wit
bgn_logo_rgb-2