Uit onderzoek van het International Dermal Institute blijkt dat wereldwijd 50% van de vrouwen en 38% van de mannen aangeeft een gevoelige huid te hebben. Dat is maar liefst 88%, niet niets. Maar wat is precies een gevoelige huid, wat zijn de symptomen en wat is er tegen te doen?

Een gevoelige huid kan erfelijk bepaald zijn, maar je kunt ook door externe omstandigheden een gevoelige huid krijgen. De kenmerken zijn hetzelfde: blozen, blijvende roodheid, warmte, jeuk, een branderig gevoel en droge plekken. Deze symptomen zijn niet alleen heel vervelend, maar ze kunnen ook leiden tot voortijdige huidveroudering. Ze wijzen namelijk op een ontstekingsreactie, één van de oorzaken van huidveroudering. Een erg gevoelige huid kan zelfs geen water verdragen. Vooral geen warm water, omdat dat ontvet en het lipidelaagje (vetlaagje) van de huid aantast, waardoor vocht uit de huid kan verdampen. Met als gevolg een toenemende droge huid en meer jeuk. En, wanneer de lipidenlaag die de huid beschermt wordt aangetast, kunnen schadelijke invloeden van buitenaf meer kans krijgen binnen te dringen. Vooral bij Noord-Europeanen komt een erfelijk gevoelige huid veel voor. Zij hebben vaak minder pigment in de opperhuid en ook is hun huid dunner dan bij andere Europeanen. Hierdoor is deze minder goed bestand tegen milieu-invloeden en UV-stralen.

Externe invloeden
Een gevoelig geworden huid ontstaat door externe invloeden. De effecten van toenemende luchtverontreiniging, extreem hoge en lage temperaturen, UV-licht, een laag vochtigheidsgehalte, stress, gekruid voedsel, medische therapieën, cosmeticaproducten en agressieve behandelingen zijn aan de huid af te lezen. Bij het ouder worden kan vermindering van de kitlaag die de huidcellen aan elkaar plakt ook voor overgevoeligheid zorgen. Er ontstaan dan openingen tussen de cellen waardoor irriterende stoffen van buitenaf toegang tot de huid krijgen. Al deze invloeden hebben een ontsteking tot gevolg. Er zijn drie belangrijke oorzaken voor zo’n ontsteking: een huidbarrière die niet meer goed aaneengesloten is, een reactie van het immuunsysteem en een reactie van het zenuwstelsel.

De gevolgen
De barrièrelaag van de huid kan verstoord raken door te veel en te intensief exfoliëren (scrubben), door water en zeep en zelfs door stress. De huid staat dan als het ware open voor bacteriën en schadelijke invloeden waardoor ontstekingen ontstaan. Stoffen die de huid niet herkent, zoals pollen, kunstmatige geur- en kleurstoffen en parfums zorgen voor een ontsteking die door het immuunsysteem in gang wordt gezet. Het zenuwstelsel reageert met een ontsteking wanneer het geprikkeld wordt door milieuverontreiniging en chemicaliën als alcohol, sulfaten (stoffen die voor schuim zorgen in reinigende producten voor huid en haar) en lichamelijke en geestelijke stress.

Hormonen
Ook hormonen kunnen een rol spelen. Zo kunnen vrouwen in de overgang last krijgen van een gevoelige huid. De oestrogeenaanmaak loopt terug en daarmee de aanmaak van ceramiden (huideigen vetten). Wanneer het ceramidegehalte vermindert kan de huid minder goed vocht vasthouden en wordt ze vochtarm. Dit uit zich in een droge, jeukende huid. Een verminderd oestrogeengehalte is tijdens de overgang ook de oorzaak van warmteaanvallen (opvliegers), overmatig transpireren en koude rillingen (grote verschillen in temperatuur dus) met als gevolg droge slijmvliezen en een trekkerige, snel geïrriteerde huid.

Wees er op tijd bij
Wordt op tijd ingegrepen dan is een gevoelig geworden huid goed te behandelen. Anders kan voortijdige veroudering ontstaan. Ik raad u producten aan die op de toestand van uw huid van dat moment zijn afgestemd, want besef dat de huid continu verandert. Niet alleen naarmate het ouder worden, maar ook door de manier van leven. Zon is een bron van veroudering en kan tevens voor overgevoeligheid zorgen. Het zongedrag moet worden opgebouwd en het is aan te raden nooit langer dan drie uur in de zon te blijven. Ik adviseer een zonbeschermend product dat past bij uw fototype van de huid, met bescherming tegen UV-A en UV-B en met een hoge beschermingsfactor voor de eerste week. Daarna voldoet een SPF 12 of 15. Het is beter tussen 11.30 en 15.00 uur uit de zon te blijven. Verzorg de huid ‘s avonds met een hydraterend masker en een after sun. Daarnaast is voldoende nachtrust een aanrader, evenals gezond eten, een liter water per dag drinken en zo veel mogelijk sap van vers fruit en groenten. Beperk alcohol, koffie en thee.

In de salon
Uit een diepgaand intakegesprek kan ik opmaken hoe u leeft en wat de eet- en leefgewoonten zijn. Bij iemand met een gevoelige huid zijn warme dranken, gekruid eten, alcohol, cafeïne en nicotine af te raden, want deze drogen de huid uit en kunnen irritaties veroorzaken. Stress, geestelijk en lichamelijk (overmatig sporten) is nooit goed. In de stad heb je meer last van verontreinigde lucht dan op het platteland, maar je kunt er natuurlijk moeilijk voor gaan verhuizen. Daarom raad ik u aan bij thuiskomst de huid meteen te reinigen en een hydraterende crème (moisturizer) te gebruiken. Met een huidanalyse-apparaat kan ik uw huidbarrière in beeld brengen, de zuurgraad meten en een tendens tot vochtverlies opsporen. Daar kan dan de behandeling en het productadvies op worden afgestemd.

Verzorging
Producten met alcohol en synthetische geur- en kleurstoffen vermijden. De huid schoonmaken met een milde gel of milk en afnemen met lauw water en een zacht doekje. Een moisturizer met bijvoorbeeld vitamine C, algenextracten, panthenol en hyaluronzuur is een must en kan opnieuw worden aangebracht als de huid strak aanvoelt. Ingrediënten als zoethout, groene thee, ranonkel, wegedoorn, komkommer, framboos, bisabolol, rode berenklauw en extract van haver hebben een kalmerende werking. Een moisturizer met ceramiden en sheabutter vult ook de breukjes (die door verminderde lipiden zijn ontstaan) in de huid en voorkomt vochtverlies. Sommige merken hebben een spray die de hele dag gebruikt kan worden om de huid te kalmeren, te verkoelen en te hydrateren. Voor het naar buiten gaan de huid altijd insmeren met een zo-, weer- en windbeschermende crème met vitamine E en natuurlijke filters als zink- en titaandioxide. Vitamine E hydrateert en voorkomt vrije radicaalreacties en de mineralen filters reflecteren de UV-stralen. De barrièrelaag is te herstellen met producten die lipiden uit zonnebloemen, avocado’s en teunisbloemen bevatten. Haver- en gemberextract en bisabolol zijn prima werkstoffen voor in een masker, want ze bestrijden overgevoeligheid en verminderen roodheid. Maskers, speciaal voor dit huidtype, hebben een direct verzachtende, kalmerende en roodheidverminderende werking. Een traditionele massage is niet geschikt voor een gevoelige huid, maar drukpuntmassage is een optie. En bedenk: less is more! Teveel werkstoffen in een product verdraagt de gevoelige huid niet.

Let op voeding
Ontstekingen spelen een belangrijke rol bij een gevoelige en gevoelig geworden huid. De lever is hét orgaan dat ontstekingen bestrijdt. Drink dus gematigd alcoholische dranken om de lever niet te veel te belasten. Appels stimuleren de lever en ontgiften, selderij stimuleert en radijsjes zuiveren lever en nieren. Bij een gevoelige huid kan de dikke darm uit balans zijn en dan is een ontgiftingskuurtje op zijn plaats. Micro-ontstekingen kunnen worden voorkomen door minder verzadigde vetten te gebruiken, maar wel meervoudig onverzadigde vetten. Omega 3 vetzuren zijn te vinden in vette vis, zaden, walnoten, avocado, lijnzaadolie en tarwekiemolie. Omega 6 zit in plantaardige oliën als teunisbloemolie, boragie-olie, olie van zwarte bessenzaden en in margarine. Een goede verhouding van deze vetzuren is belangrijk (omega 6 : omega 3 moet 4 : 1 zijn). Ontstekingen kunnen ook toenemen door een versuikeringsproces (glycatie). Geraffineerde suiker wordt in de cellen opgeslagen in de vorm van een soort karamel. Hierdoor wordt de huid minder soepel, verdikt het bloed, neemt de gevoeligheid van gewrichten door artrose toe en ook het aantal ontstekingsprocessen. Kalkrijk voedsel zoals zuurkool, amandelen, rozijnen en krenten, vermindert irritaties en blauwe bessen, aubergines, frambozen, kersen en rode druiven verminderen ontstekingen. Naast vitaminen zitten daar ook anthocyanen (flavonoïden) in die de kleur geven aan groenten en fruit en vrije radicalen vangen.

Do’s: voldoende slaap, lachen, bewegen, goed kauwen en letten op je voeding. Don’ts: roken, alcohol, koffie, witte suiker, zout, zon en stress.

Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste, gewichtsconsulente en medisch pedicure.
img_5047
partner-logo01
provoet-klein-wit
procert-logo-zonder-tekst-wit-50
bgn_logo_rgb-2