Een van de grondbeginselen van de Afrikaanse Toearegs-woestijn-nomaden is “aman iman”, wat zoveel betekent als “water is de ziel”. Water is onmisbaar, het voedt, verfrist, zuivert en reinigt. Maar water staat ook voor ontspanning en meditatie. Zelfs het water in ons lichaam is als een mini-oceaan die kostbare mineralen als goud en magnesium bevat. Laat u leiden door de oerkracht van water.

Bijna allemaal hebben we soms de behoefte om ons terug te trekken in een cocon, een soort van privé-heiligdom. Niet zelden is dat de badruimte in huis. Logisch, want water en baden worden al sinds de oudheid geassocieerd met ontspanning en welzijn. Zachte kleuren als kalkwit of azuurblauw (niet toevallig de kleur van water) zetten in die sferen de toon terwijl aroma’s door de lucht zweven van ylang ylang, patchouli en groene thee. In deze zetting wegzakken in een warm bad of de waterstralen van de douche op uw lichaam voelen, werk als een heerlijke wellness-sessie.

Toxische kortsluiting
Maar ook voor de innerlijke werking van het lichaam is water van levensbelang. Vooral lever en nieren, de filters die ons systeem gezond houden, worden immers dagelijks grondig op de proef gesteld. Alcohol, cafeïne, additieven in voedsel en zelfs medicijnen kunnen resulteren in een opbouw van toxische stoffen (gifstoffen) die uw lichaam moet zien te neutraliseren. Als dit niet op de juiste manier kan verlopen, ontstaat er een soort van toxische kortsluiting. De indicaties van een toxische overbelasting in het lichaam kunnen variëren van een droge huid, hoofdpijn, slapeloosheid, gebrek aan concentratievermogen, tot een verminderde weerstand, onrust en neerslachtigheid. Bij het afvoeren van de gifstoffen die de symptomen kunnen veroorzaken, speelt water een cruciale rol: water vergoot immers sterk het vermogen van de organen om afvalstoffen af te voeren, door de gifstoffen letterlijk op celniveau weg te spoelen.

Mini-makeover
Of uw lichaam voldoende gehydrateerd en ontgift is, is nergens zo duidelijk zichtbaar als op het niveau van de huid. Wist u dat u via de huid dagelijks gemiddeld een liter water verliest? De gulden regel van twee liter water per dag drinken is dan ook geen fabeltje. Het is bovendien heel belangrijk te weten dat een onvoldoende gehydrateerde huid veel gevoeliger is voor de vorming van kraaienpootjes en uiteindelijk rimpels. Het is dan ook cruciaal dat we onze watervoorraad voortdurend aanvullen. Voldoende drinken zorgt als het ware voor een mini-makeover.

Elk seizoen een eigen aanpak
hydraterenBehalve door voldoende te drinken, beschermt u uw huid uiteraard ook door het aanbrengen van vochtverzorgende crèmes of lotions. Hierbij zijn twee soorten crèmes en lotions te onderscheiden: lipofiele crèmes zijn water-in-olie-emulsies terwijl hydrofiele crèmes olie-in-water-emulsies zijn. Hydrofiele lotions houden de vochtvoorraad van de huid op een perfecte manier op peil en zijn een uitermate geschikte oppepper voor een vermoeide, matte huid. Wanneer de huid zodanig droog is dat er schilfervorming ontstaat, kunt u het beste voor een lipofiele crème kiezen, die de vetfilm van de huid herstelt en de huid tegelijkertijd hydrateert, dankzij het water dat in de emulsie aanwezig is. U krijgt pas het optimale effect als u per seizoen andere crèmes of lotions gebruikt, omdat de conditie van de huid varieert naargelang het seizoen en ook beïnvloed wordt door hetgeen u eet en drinkt. Een ideale manier om uw huid van extra water te voorzien is door onmiddellijk na douche of bad een vocht inbrengende crème of lotion aan te brengen op de nog vochtige huid. De huid is dan ontvankelijker en voelt merkbaar zachter aan gedurende de dag.

Dagelijks hydratieplan
07:00 Het lichaam heeft in de loop van de nacht veel vocht verloren. Drink daarom vlak na het opstaan een groot glas water en breng een royale laag bodylotion aan na de douche. Ontbijt pas een half uur later.

08:30 Op weg naar het werk verliest uw lichaam langzamerhand vocht door warme en droge ruimtes in de auto, trein of bus. Neem een fles mineraalwater mee en drink onderweg een paar flinke teugen om dit vochtverlies te compenseren. Dit geldt zeker als u het vliegtuig in moet voor een zakenreis: tijdens een lange vlucht kan het lichaam wel 30% vocht verliezen.hydrateren1

11:00 Typerend voor kantoorruimtes is de klimaatregeling via airco. Dit brengt vaak droge lucht met zich mee. Drinken is dus de boodschap. Niet in de laatste plaats omdat de hersens voldoende water nodig hebben voor complexe taken. Een glas water doet wonderen voor verminderde concentratie. Vermijd indien mogelijk koffie of gesuikerde frisdranken omdat die het uitdrogingseffect versterken.

12:30 Drink een half uur voor de lunch een glas water.

14:00 Dit is het moment dat de concentratie wat vertroebelt. Ideale oppepper is, hoe raadt u het, een glas water.

16:00 Begeleidt het vieruurtje met een glas water.

18:00 – 20:00 Drink een half uur voor het avondeten een glas water.

21:00 – 23:00 Drink een laatste glas water om te anticiperen op het vochtverlies dat uw lichaam in de nacht zal ondergaan en verwen uzelf na bad of douche met een vitaminerijke bodylotion.

Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste, gewichtsconsulente en medisch pedicure.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
provoet-klein-wit
procert-logo-zonder-tekst-wit-50
bgn_logo_rgb-2