Dat er een relatie tussen de huid en voeding bestaat, is al vaker aangetoond. Het is goed om te weten welke voeding huidveroudering beïnvloed. Wat doen bijvoorbeeld suikers met de huid?

Omgevingsfactor

Ons DNA is niet alles bepalend voor de huidveroudering. DNA bevat genen met codes voor mogelijkheden. De uitkomst daarvan wordt in veel gevallen bepaald door de combinatie van de genen met hun omgevingsfactoren. Andere omgevingsfactoren leiden tot andere uitkomsten. Een van die omgevingsfactoren is voeding. Een factor waar ik als schoonheidsspecialist geen controle over heb, ondanks dat voeding wel in relatie staat met de huid. Teveel koolhydraten generen verkeerde crosslinks (AGE’s) tussen de collageenvezels die daardoor hun souplesse verliezen. Moderne voeding is te veel ontdaan van haar antioxidanten; de huid veroudert sneller. Daarom moeten we onze voeding aanvullen.

Suikers

Inmiddels hebben verschillende onderzoeken al aangetoond dat suiker de huid veroudert. Suikermoleculen hechten zich aan eiwitten, zoals collageen en elastine, waardoor de souplesse verdwijnt. Dit gebeurt in de huid, maar ook bijvoorbeeld in de bloedvaten waardoor vooral de microcirculatie afneemt. Dat kan onder andere leiden tot huidveroudering . Suikers, vooral snelle suikers uit fris- en fruitdranken, vormen een ramp voor je spijsverteringskanaal. Het ontrekt letterlijk massa’s aan calcium, chromium, magnesium en zink. Deze stoffen zijn essentieel voor je stofwisseling, eiwitsynthese, huidopbouw en skelet. We krijgen met onze westerse voeding teveel suiker binnen en te weinig vitamine D3 en omega 3 vetten. Met de tijd hebben we steeds meer insuline nodig om de suikers te verwerken; we worden insulineresistent. Regulering van de bloedsuikerspiegel is daarom van belang. Ook voor ons immuunsysteem, wat noodzakelijk is voor wondgenezing en anti-infectie. We kunnen dat bijvoorbeeld reguleren met behulp van omega 3 vetten, waarover later meer.

De rimpel

Bij huidveroudering zien we rimpels verschijnen. We kennen verschillende rimpels met verschillende oorzaken. Fijne rimpels ontstaan door gebrek aan vocht of proteoglycanen. Evenwijdige rimpels ontstaan door gebrek aan elastine. Plooien ontstaan door gebrek aan bindweefsel in de hypodermis. Frons- of lachrimpels ontstaan door vastzittend collageen wat verkeerd is gecrosslinked. Lijnen ontstaan door gebrek aan collageenvezels en bundels. Met deze wetenschap kunnen we de lijnen beter behandelen en de oorzaak aanpakken.

Collageen en elastine

Eiwitten en proteïnes vormen de basis voor de collageen en elastine productie. Ze zorgen voor verbindingen, pezen, spieren, botstructuur, hormoonaanmaak, tanden, wondherstel, haren, nagels en het immuunsysteem. Zeventig procent van de huid bestaat uit proteïnes. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en spierweefsel. Vooral de aminozuren lysine, glycine, proline en hydroxproline zijn van groot belang voor collageen en elastine. Viscollageenpeptides zijn zeer effectief, deze zorgen voor een optimale absorptie en assemblage van aminozuren. Vitamine C en zwavel zijn noodzakelijk om van microvezels sterke vezels en bundels te maken. Om de fibroblast te activeren heeft deze voldoende energie nodig (ATP).

Zon

Recente studies hebben al aangetoond dat we vitamine D nodig hebben. Het is niet alleen goed voor ons immuunsysteem, maar ook voor ons cardiovasculair systeem en de preventie tegen (huid) kanker. Er is nog discussie over de juiste dosering, maar de huidige 5 ug/dag is veel te weinig. Tussen de 50 ug/dag of de 100 ug per dag zou beter zijn. Extra vitamine D3 beschermt tegen auto-immuunziektes, inclusief die van de huid. Tien tot dertig minuten zon meepakken midden op de dag, zonder te verbranden, zorgt voor een maximale opbouw van vitamine D3. De combinatie van deze vitamine, inclusief beweging en laag glycemische voeding zorgt voor extra gezondheid.

Anti-oxidanten

Uiteraard moet je wel zorgen dat de huid optimaal beschermd wordt, bijvoorbeeld door anti-oxidanten en veel omega-3 (onder andere in krillolie) in voeding. Anti-oxidanten kunnen de huid uitstekend beschermen tegen zonlicht, zelfs midden op de dag. Voorbeelden zijn groene thee-extracten, alle carotenen, vooral astaxanthine, bessenextracten, druivenpitextracten, reservatrol, granaatappelextract, mangosteen en spirulina.

Omega-3 beschermt de huid tegen ontstekingen, remt de huidveroudering af en is dus effectief tegen insulineresistentie waar we al eerder over spraken. Krillolie is rijk aan astaxanthine en is bewezen effectief tegen photo aging en UV stralen. Wanneer iemand een droge huid heeft, is er een aantal nutricosmetics effectief, zoals ceramides, gehydroliseerd vissenkraakbeen, squaleen, essentiële vetzuren en beta-crypotoxantine.

Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste, gewichtsconsulente en medisch pedicure.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidprofessional-wit
bgn_logo_rgb-2