Voor een mooie, stralende huid is gezonde, gevarieerde voeding van essentieel belang. En uiteraard voldoende nachtrust en een evenwichtige levensstijl. Hoe zit dat met voedingssupplementen? Kunnen die iets voor de huid doen? En komt hun werking tot in de huid?

Voedingssupplementen staan volop in de belangstelling. Voor ieder probleem, groot of klein, is wel een voedingssupplement. Maar wat is het eigenlijk? Een supplement is een toevoeging op de voeding van geconcentreerde vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels. Niet te verwarren met een geneesmiddel. Het kan zonder recept bij drogist, apotheek, supermarkt en tegenwoordig ook bij mij en heel wat andere schoonheidssalons worden gekocht. Er zijn supplementen met één of enkele vitaminen, maar ook met bijna alle vitaminen en mineralen erin, de zogenaamde multivitaminen.

Gevarieerde voeding
In Nederland heeft de Gezondheidsraad vastgesteld wat de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) kan zijn per bevolkingsgroep, leeftijd en geslacht. Op de verpakking van een voedingssupplement staat een ADH, maar die maakt daar geen onderscheid in. Voedingssupplementen worden vaak gebruikt om problemen voor eventuele tekorten in de voeding op te lossen of te voorkomen. In ons drukke leven hebben we niet altijd de tijd om een gevarieerde verse maaltijd te eten en wordt al gauw teruggegrepen naar ‘snel’ voedsel dat lang niet alle benodigde voedingsstoffen bevat. Daarnaast zijn veel mensen ervan overtuigd dat ons eten niet meer alles bevat wat we nodig hebben. Zij vinden de kwaliteit minder goed. Veel groenten en fruit zijn vaak lang onderweg voordat ze in de winkel liggen. En echt lekker zongerijpt fruit is er ook niet meer bij. De 50 biljoen cellen in ons lichaam moeten hun brand- en bouwstoffen uit onze voeding zien te halen die daarom zo gevarieerd mogelijk moet zijn. Een normale, gezonde, gevarieerde voeding met veel volkorenproducten, groente, fruit, zuivel en gezonde vetten levert onze cellen wat ze nodig hebben.

Visie op voedingssupplementen
Komen voedingssupplementen wel in de huid? Jazeker, dat zie je bijvoorbeeld aan een supplement met bètacaroteen dat de melaninevorming aanzet. De huid krijgt een mooie, egale bruine teint die lang houdt als je het supplement doorgebruikt na de vakantie. Voedingssupplementen kunnen een ondersteuning zijn voor een mooie huid. Wel moet je eerst zorgen voor een schoon lichaam, dus de darmen reinigen. Pas dan wordt een supplement goed opgenomen. Er zijn tegenstrijdige meningen over voedingssupplementen. Er wordt gelukkig veel onderzoek naar gedaan en zo komt steeds meer aan het licht. Te veel is nooit goed, het gaat om de juiste balans. Ik zie absoluut resultaten van voedingssupplementen met betrekking tot de huid. Sommigen geven heel snel resultaat, bij andere voedingssupplementen duurt het wel 8 tot 12 weken voor je er iets van merkt. De werking van een cosmeticaproduct kan ook worden verhoogd door een supplement. Ik moet wel goed kijken wat u nodig heeft. Wie met zijn voedsel al veel antioxidanten binnenkrijgt moet geen voedingssupplement met antioxidanten nemen. Van vitamine C kun je met je voedsel nooit genoeg binnen krijgen op een dag. Dan moet je wel 40 sinaasappelen eten. Vitamine C wordt pas goed uit je eten opgenomen door magnesium en vitamine H (biotine). Wie uitgewogen eet, heeft weinig aanvullig nodig. De huid probeert zelf in balans te komen. Als je ouder wordt en alles, zoals je spijsvertering, langzamer gaat werken, kun je best een aanvulling nodig hebben. Als je alleen bent kook je wellicht niet elke dag. Dus dan is een voedingssupplement op z’n plaats. En wie niet van vis houdt doet er goed aan een supplement met onverzadigde vetten (omega 3 en omega 6) te nemen. Maar bedenk: je moet gezond eten en niet gezond slikken.

Antioxidant astaxanthine
In de strijd tegen huidveroudering worden altijd antioxidanten ingezet, meestal in de vorm van vitaminen. Nu is er nog een krachtige antioxidant en ontstekingsregulator; een diep rood stofje dat door een alg wordt gemaakt. Het beschermt de alg tegen gebrek aan voeding en tegen intens zonlicht. Dit astaxanthine is een soort oerbeschermer tegen felle zon (huid en ogen), computergebruik (ogen, hand- arm en schoudergewrichten), toxische stoffen (lever, nieren) en overmatige lichaamsbeweging (hart, gewrichten, spieren). Beschermt tegen oxidatieve stress en stille ontstekingen die beide ook huidveroudering sterk in de hand werken. Het overgrote deel van de Nederlanders voedt zich slecht en krijgt te weinig voedingsstoffen binnen die de functie van het bindweefsel ondersteunen. Bindweefsel zit ook in de huid en de bloedvatwanden, belangrijk voor een goede doorbloeding van de huid. En in het bindweefsel treden ook stille ontstekingen op die huidveroudering in de hand werken. Astaxanthine kan UV-schade voorkomen en bovendien tekenen van veroudering door de zon van binnenuit helpen wegnemen. Het is dus een inwendig zonnebrandmiddel. Tevens is het in staat de productie van melanine met 40% te verminderen, waardoor huidvlekken en sproeten door opslag van melanine kunnen worden voorkomen. Wanneer astaxanthine wordt gecombineerd met bijvoorbeeld omega-3 vetzuren of een van vitamine E afgeleide stof, verminderen fijne rimpels, evenals zwellingen onder de ogen; de vochtigheidsgraad wordt beter en de dichtheid van de dermis neemt met 78% toe. Astaxanthine heeft waarschijnlijk grote potentie als anti-aging middel, maar daar moet nog meer onderzoek naar worden gedaan. Het komt voor in planten en dieren. Ieder zeedier met enigzins roze kleur (zalm, forel, kreeft, garnaal, krab) bevat het. Deze dieren eten krull en andere organismen die astaxanthinerijke algen als voornaamste voedselbron hebben.

Vitaminen en mineralen voor de huid
Vitaminen spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van het lichaam. Daaronder valt ook een mooie, stralende huid. Het lichaam kan zelf geen vitaminen aanmaken. Dat geldt niet voor vitamine K, dat door bacteriën in de dikke darm wordt aangemaakt en vitamine D, dat onder invloed van zon wordt aangemaakt. Er zijn 13 vitaminen, waarvan vier in vet oplosbaar en negen in water oplosbaar.

De volgende vitaminen zijn belangrijk voor de huid:

  • Vitamine A, ook wel de huidvitamine genoemd. Stimuleert de celvernieuwing, de doorbloeding, collageenaanmaak, en maakt de huid dikker. Onderhoudt de slijmvliezen en gaat ontstekingen tegen. Vitamine A heeft ook een regulerende werking: een vette huid wordt minder vet, een droge huid minder droog. Zit in lever, levertraan, wortelen, spinazie, cantaloupe, abrikozen, eieren, melk en donker gekleurd fruit. Vitamine A komt voor in twee vormen: retinol (in dierlijke producten) en bètacaroteen in plantaardige producten zoals koolsoorten, donkergroene bladgroenten, oranje en gele groenten en fruit.
  • Vitamine E of tocopherol is een krachtige antioxidant, beschermt de meervoudige onverzadigde vetten in het lichaam tegen oxidatie en vangt vrije radicalen die ontstaan onder invloed van UV-stralen.
    Versterkt de werking van vitamine A. Zit in soja-, tarwekiem-, zonnebloemolie, brocolli, spruitjes, spinazie, volkorenproducten, eieren en noten.
  • Vitamine B 2 (riboflavine) houdt huid, haar en nagels gezond. Voorkomt kloofjes in de lippen en bij de mondhoeken. Zit in melk en melkproducten, lever, niertjes, groene bladgroenten, vis en eieren.
  • Vitamine B 5 (pantotheenzuur) is verantwoordelijk voor de opbouw en de bescherming van de slijmvliezen en herstelt een beschadigde huid. Zit in bijna alle voedingsmiddelen.
  • Vitamine B 6 (pyridoxine) speelt een rol in de stofwisseling, is nodig bij de opbouw en afbraak van eiwitten, reguleert de werking van bepaalde hormonen. Zit in biergist, graanproducten, lever, niertjes, peulvruchten, melkproducten, eieren, bloem- en savoyekool en spinazie.
  • Vitamine B 8 (biotine of vitamine H) houdt de huid gezond en het haar glanzend. Speelt een rol bij de vorming van vetzuren in het lichaam. Zit in pinda’s, cashewnoten, gist, eieren, melk en sojaproducten.
  • Vitamine C is een belangrijke antioxidant. Het stimuleert de aanmaak van collageen (stevigheid en elasticiteit van de huid), bevordert de opname van ijzer en maakt vrije radicalen die ontstaan door luchtvervuiling en UV-stralen onschadelijk. Zit in citrusfruit, bessen, groene bladgroenten, spruitjes, bloemkool, brocolli, tomaten, aardappelen.

Andere belangrijke stoffen in voedingssupplementen voor de huid zijn:

  • Q10, een vitamineachtige lichaamseigen stof, die voor energie voor de cellen zorgt, de aanmaak van collageen en elastine stimuleert en beschadigde cellen herstelt. Ook een krachtig antioxidant. Zit in veel producten, met name vis en gevogelte.
  • IJzer, een sporenelement, onderhoudt de celfuncties en zorgt voor het zuurstoftransport naar de cellen. Zit in vlees, vis, gevogelte, brocolli, bloemkool, pompoen, tomaten, citrusfruit en graanproducten. Vitamine C bevordert de opname van ijzer; drink een glaasje groenten- of fruitsap bij de maaltijd.
  • Zink, een sporenelement, versnelt de celdeling, verbetert de wondgenezing, houdt het haar gezond en de huid soepel en stevig. Zit in rood vlees, gevogelte, zuivel, volkorenproducten, peulvruchten, eieren, schaal- en schelpdieren (oesters hebben een hoog gehalte) en in kraanwater.
  • Seleen, een mineraal, is een antioxidant die het verharden van het collageen voorkomt en vertraagt. Verhoogt de werking van vitamine E. Zit in tarwekiemen, zemelen, tonijn, uien, tomaten en broccoli.
Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste, gewichtsconsulente en medisch pedicure.
img_5047
partner-logo01
provoet-klein-wit
procert-logo-zonder-tekst-wit-50
bgn_logo_rgb-2