Een latijns gezegde luidt: mens sana in corpore sano. Dat betekend ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’. Het is dan ook goed om je lichaam in het voor- en najaar te zuiveren, ofwel te ontgiften. Dat moet ook, want we staan immers bloot aan zware metalen, dioxines, nicotinedampen en vrije radicalen. Bij de stofwisseling komen schadelijke stoffen vrij. Het is ook nodig af en toe een teveel aan alcohol en resten van geneesmiddelen uit je lichaam te verwijderen. Kortom: het is, zo net voor de lente begint, tijd om je ongezonde levensstijl en ongezonde eetgewoonten (voor even) af te zweren.

Een teveel aan afvalstoffen leidt tot vermoeidheid, hoofdpijn, gebrek aan energie en concentratie en een verminderde afweer. Je huid gaat er vaal en dof uitzien. Bijna niemand eet echt gezond, het evenwicht in de voeding is weg. We eten te veel vlees en aardappelen en te weinig granen, fruit en groenten. Door een slechte bodemkwaliteit en het gebruik van kunstmest bevatten groeten en fruit minder stoffen die we toch nodig hebben.

Wat te doen
Je weefsels en cellen moeten worden ontzuurd. Zodoende kan je lever weer optimaal werken, evenals je nieren en je maagdarmstelsel. Eet een paar dagen geen vlees, vis en kaas, neem geen alcohol, thee, koffie, suiker en zout en rook niet. Las dan één of twee sapdagen in. Vervang dus de maaltijden en tussendoortjes door versgeperste sappen van fruit en groenten, drink water en kruidenthee. Een zaterdag en/of zondag zijn ideale dagen hiervoor. Rust lekker uit, maak een wandelingetje en verzorg je uiterlijk. Neem een masker, een voetenbad, vijl je nagels en lak ze in een spannende kleur. Geef je haar een tintje. Ga vroeg naar bed met een boek. Wie een sapkuurtje doet moet wel gezond zijn. Het is aan te raden eerst je huisarts te raadplegen.

Welke sappen
Koop een sapcentrifuge (als je die nog niet hebt) en haal op de biologische markt of bij de biologische winkel onbespoten appels, peren, sinaasappels, citroenen, meloen, ananas, bramen, wortels, rode bieten, rode paprika, selderij en tomaten. Begin de dag met een glas lauw water met citroensap, dit is goed voor de ontlasting. Neem tussen de middag bijvoorbeeld een glas sinaasappelsap en daarna een glas selderijsap om vocht af te voeren. Als ‘diner’ neem je een glas tomatensap of paprikasap en een glas wortelsap. Tussendoor is sap van appels, bramen, peren en meloen heel geschikt. Drink ook regelmatig een kop kruidenthee en een glas water. Je krijgt zo voldoende mineralen en vitaminen naar binnen. Uit onderzoek van TNO is gebleken dat bijna iedereen een tekort heeft aan selenium, koper en vitamine A en niet voldoende vitamine B1 en B2 binnen krijgt. De groep tussen de 22 en de 55 jaar heeft daarnaast nog een tekort aan magnesium, zink en vitamine D.

Klaar voor de lente!
Na zo’n kuurtje voel je je herboren en kun je de winter aan. Houd het effect vast door gezond te eten. Vooral een goed ontbijt, geen tussendoortjes, geen fast food, veel groenten en fruit, niet roken, weinig alcohol drinken, iedere dag buiten een flink stuk wandelen en op tijd naar bed gaan, het liefst altijd op dezelfde tijd. Wie er tegenop ziet zelf verse sappen te maken kan sappen om te ontslakken in het reformhuis en bij biologische winkel kopen.

Welke mineralen:

  • Calcium (goed voor botten, hart, spierweefsel en zenuwen) zit bijvoorbeeld in citroenen en wortels. – Zink (hét sporenelement voor huid, haar en nagels, ondersteunt het immuunsysteem en activeert de celvernieuwing) zit in wortels, sinaasappels, tomaten en rode bieten.
  • Selenium (een antioxidant, zorgt dat de rode bloedcellen goed kunnen functioneren) zit in selderij.
  • Mangaan (speelt een rol bij de energiestofwisseling, houdt de celmembranen soepel) zit in wortels, selderij, sinaasappels en peren.
  • Magnesium (belangrijk voor de overdracht van zenuwprikkels en de opbouw van spieren) zit in appels, rode bieten en sinaasappels.
  • Ijzer (transporteert zuurstof via bloed en spieren) zit in appels, rode bieten, wortels en peren.
  • Koper (goed voor botten en zenuwstelsel) zit in rode bieten, meloen, sinaasappels en ananas.

Welke vitaminen:

  • A (een antioxidant, goed voor huid en ogen) zit in wortels, tomaten en meloen.
  • E (een antioxidant, beschermt de celmembranen, goed voor hart en vaten) zit in bramen.
  • K (zorgt voor normale bloedstolling, helpt botontkalking te voorkomen) zit in wortels
  • C (een antioxidant, is goed voor de weerstand, gezonde botten, tanden en bloedvaten, bevordert de opname van ijzer) zit in citrusfruit en rode paprika.
  • B (voor de stofwisseling, gezonde spieren en zenuwen, verbetert het energiepeil, goed voor de huid, werkt stressverlagend, ondersteunt de productie van hemoglobine) zit in wortels, sinaasappels, appels, citroenen, peren, tomaten en rode bieten.
Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste, gewichtsconsulente en medisch pedicure.
img_5047
partner-logo01
provoet-klein-wit
procert-logo-zonder-tekst-wit-50
bgn_logo_rgb-2